Is Twitter het wel waard om als kerk mee te experimenteren?

RipTwitterJe kunt kerken adviseren met Twitter te gaan experimenteren maar heeft Twitter eigenlijk nog wel toekomst? Deze opmerking volgde op ons blog over het gebruik van Twitter door kerken. Het is een goede en relevante opmerkingen, vindt Esther de Hek (lid van het projectteam van ‘Kerk-zijn online). Daarom gaat zij er in dit blog dieper op in.

Begin deze maand was de hashtag ‘#RIPTwitter’ populair op Twitter. Twitter had aangekondigd wijzigingen aan te brengen in de tijdlijn en dit schoot veel twitteraars in het verkeerde keelgat. Even daarvoor waren cijfers gepresenteerd waaruit bleek dat het aantal actieve twitteraars ook in Nederland flink was teruggelopen.

Sterfhuis

De cijfers liegen er niet om: de populariteit van Twitter is tanende. Het aantal actieve gebruikers daalt, vooral veel jongeren verlaten het sociale medium, juist een leeftijdsgroep die Twitter nodig heeft voor de toekomst. Ook doet het bedrijf het slecht op de beurs. Is een advies aan kerken om met zo’n ‘sterfhuis’ te gaan experimenteren wel op z’n plek, kun je je afvragen?

Het relatief kleine Twitter is groot genoeg om als lokale kerk honderden mensen te bereiken. Een prachtkans dus.

Hyves na?

Zonder de ogen te sluiten voor bovenstaande feiten is Twitter het nog steeds waard ook door kerken serieus genomen te worden, geloof ik. Ik acht de kans niet groot dat Twitter – zoals wel gezegd wordt –  het ooit zo populaire Hyves nagaat dat eind 2013 opgeheven werd als sociaal netwerk. Maar al zou het sociale medium over 3 jaar niet meer bestaan, dan nog is het advies om als kerk actief op Twitter te zijn op zijn plaats.

Waarom?

  1. Het relatief kleine Twitter is groot genoeg om als lokale kerk honderden mensen te bereiken. Een prachtkans dus.
  2. Twitter ontwikkelde zich afgelopen jaren tot sociaal medium waarmee je niet de massa moet willen bereiken maar specifieke doelgroepen. Juist voor lokale kerken (die niet voor massa hoeven te gaan) zijn Twitter-doelgroepen daarom interessante doelgroepen.
  3. We hebben het dan bijvoorbeeld over:
  • buurtbewoners
  • medechristenen in buurt en/of plaats
  • lokale partners als wijkzorg, wijkcentra, de Voedselbank, Vluchtelingenwerk
  • andere kerken in buurt en/of plaats
  • collega-predikanten en –pastores
  • twitterende gemeenteleden
  1. Twitter biedt specifiek mogelijkheden om bij deze doelgroepen onder de aandacht te komen, hun interesse te wekken, hen van informatie te voorzien, met hen in contact te komen en het gesprek aan te gaan.
  2. Door zijn sterke opinie- en informatiefunctie biedt Twitter kerken de kans om mee te doen met het maatschappelijk debat en zo kerk midden in de samenleving te zijn.

Er is alleen te weinig best practice, dus is het goed om als kerk gewoon het experiment aan te gaan.

Account in onbruik geraakt

In het vorige blog over Twitter schreef ik al dat een kerkelijk Twitter-account effectief inzetten visie, tijd en energie vraagt. Simpel is dat niet, daar moeten we eerlijk in zijn.

Dat we nog te weinig zien dat Twitter relevant kan zijn voor lokale kerken komt met name omdat kerken nog niet vaardig lijken Twitter actief in te zetten. Gebruiken kerken Twitter dan doen ze dit vaak zonder visie op doel, doelgroep en content. Of een account is ooit aangemaakt maar al snel in onbruik geraakt. Ook heerst de gedachte dat Twitter overbodig is omdat de kerk met het grotere en makkelijker in te zetten Facebook toch iedereen bereikt.

Dat Twitter niet bruikbaar kan zijn voor lokale kerken is daarmee echter nog niet aangetoond. Er is alleen te weinig best practice, dus is het goed om als kerk gewoon het experiment aan te gaan.

Tips

Weten hoe je dit aanpakt? Blijf ons volgen, binnenkort delen we enkele handzame, werkbare tips om als lokale kerk te (her)starten met effectief twitteren.

Deel dit bericht!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *