Kruispunt Vathorst

Toe aan een nieuwe website? Lees deze tips van Kruispunt Vathorst!

Na tien jaar was de website van de gemeente Kruispunt in Vathorst Amersfoort toe aan vernieuwing. Een groep mensen die actief is binnen de communicatie van deze kerk ging aan de slag. Het resultaat is een verzorgde en aantrekkelijke site. In dit gastblog neemt Petra Hoogendoorn je mee in het proces.

De eerste vraag die we onszelf gesteld hebben is: ‘voor wie maken we de site?’ Kruispunt is ruim 10 jaar geleden opgericht in een grote nieuwbouwwijk. We zijn een kerk met een missionair karakter en proberen dat ook uit te stralen naar de wijkbewoners.

Belangrijk speerpunt bij het maken van de website was dan ook dat het aantrekkelijk moest zijn voor mensen die niet (of niet vaak) in aanraking komen met een kerk. Een tweede wens was om meer mogelijkheden te hebben voor de leden. Ook wilden we meer beeld gebruiken en minder tekst.

Talenten benutten in de kerk

Binnen Kruispunt werken we met ongeveer vijf mensen aan de communicatie. Dit omvat niet alleen de website, maar ook bijvoorbeeld de social media en de app die we vorig jaar in gebruik hebben genomen.

Voor wat betreft de website hebben wij hebben het geluk dat er binnen onze gemeente een paar mensen zijn met het talent om mooie websites te bouwen. Eén van hen heeft de website van voor tot achter in elkaar gezet en ook advies gegeven over het te gebruiken systeem achter de site.

De sitemap is opgesteld door het bestuurslid die over de communicatie gaat en ik heb als webredacteur mijn licht over de teksten laten schijnen. We hebben praktisch niets hoeven uitbesteden.

Wat hebben wij voor ogen gehouden in het hele proces?

  • Bepaal wat je wilt vertellen. Maak je een site puur voor je leden, of wil je juist mensen van ‘buitenaf’ bereiken? Pas daar voor elke pagina de inhoud en ook de toon van de teksten op aan.
  • De gemiddelde internetgebruiker blijft maar een paar minuten op een site en houdt niet van lezen. Mensen die interesse hebben in het bezoeken van een dienst of activiteit, zullen niet gaan scrollen om de hele geschiedenis van de gemeente te lezen. Zodra ze niet meteen vinden wat ze zoeken, haken ze af.
  • Less is more, schrijven is schrappen! Vermeld het hoognodige, meer niet. Beter nog dan schrappen is het herschrijven van alle teksten. Copy-pasten is erg verleidelijk, maar vaak blijven teksten dan onnodig lang. Of worden nog langer omdat je andere info toevoegt.
  • Zorg ervoor dat de homepage niet overvol is en alleen de hoognodige info bevat. Wat wil je als kerk communiceren? Vertel dat in korte bewoordingen en laat verder mooie beelden het werk doen. Een foto zegt echt meer dan 1000 woorden. Investeer indien nodig in een goede fotograaf, dat is het halve werk.
  • Werk met een systeem en een template voor de site dat gebruiksvriendelijk is. Gratis is vaak aantrekkelijk, maar niet altijd fijn om mee te werken. Het onderhouden van de website is vaak vrijwilligerswerk. Uren puzzelen om iets voor elkaar te krijgen, is dan niet wenselijk. Voor een paar euro per maand heb je al toegang tot hele mooie templates die goed te bedienen zijn.

Een prachtige website is leuk, maar het belangrijkste is nog altijd om het Hoogste Doel voor ogen te houden. Ook online geldt: ‘Zoekt en gij zult vinden…’


Is jullie kerk ook goed op weg met aansprekende communicatie (website, nieuwsbrief en/of social media)? Wij zijn altijd op zoek naar goede voorbeelden om te delen. Neem voor meer informatie contact met ons op.