Als het besluit genomen is om als kerk de (online) communicatie te verbeteren, moet je ergens beginnen. Wat doe je als eerste? Waar begin je? En hoe zorg je ervoor dat de verbeteringen duurzaam zijn?
Waarom wil een kerk dit?
Iedere communicatieprofessional zal aanraden eerst te bepalen waarom de wens bestaat het communicatiebeleid van de kerk te vernieuwen. In de aanloop naar het besluit om ermee aan de slag te gaan kwam dit waarschijnlijk al aan bod. Als kerk liep je tegen ‘een probleem’ aan dat je wil oplossen. De kerk wil bijvoorbeeld jongeren beter bereiken of de informatievoorziening naar binnen en buiten toe stroomlijnen. Formuleer de aanleiding en ga dan verder aan de slag.
Vorm een communicatieteam
Een communicatieteam vormen is onmisbaar voor het opzetten en uitvoeren van een goed communicatiebeleid als kerk. Afhankelijk van factoren als de online ambities, de beschikbare tijd, de grootte van de kerk, etc. bepalen jullie hoe groot het team moet zijn. Vorm in elk geval een team van minimaal 2 leden, maar bij voorkeur 3 of meer, zodat er altijd een back-up is en de kennis niet bij een persoon ligt. Ga pas aan de slag als er een communicatieteam gevormd is.
Schrijf een communicatieplan en voer het uit
Een kerk die zijn communicatieaanpak wil verbeteren ontkomt er niet aan om een (bescheiden) communicatieplan te schrijven. Wat moet er allemaal in zo’n plan? Lees hier ons blog over het schrijven van een goed communicatieplan. Ook online zijn heel wat voorbeelden/formats te vinden voor hoe je een communicatieplan opzet, google maar eens op: communicatieplan, format. Onthoud: het plan is slechts een hulpmiddel, niet het doel op zich. Houd het beknopt en werkbaar!
Zodra het communicatieplan naar tevredenheid is opgesteld, ga je het uitvoeren. Zorg ervoor dat de ‘communicatiemolen’ voortdurend blijft draaien (duurzaam beheer). Om dit te bewaken en te borgen is een communicatieteam ook echt een must. Dit is best een uitdagende klus, zeker voor een kerk die bijna volledig draait op vrijwilligers.
Voor iedere kerk
Of je nu een stads- of een plattelandsgemeente bent, groot of klein, voor iedere kerk is het mogelijk om op een goede wijze online zichtbaar te zijn, daar zijn wij van overtuigd!
Regelmatig posten we verdiepende blogs en praktijkvoorbeelden over dit thema. Houd onze blog in de gaten of meld je aan voor de nieuwsbrief!