aan de slag sociale media

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze tijd. Misschien is jullie kerk ook al actief op Facebook, op Twitter of Whats App? Of misschien zet je pas de eerste voorzichtige stappen in de wereld van sociale media.

Waar moet je aan denken bij de keuze voor sociale media en hoe zet je ze effectief in?

De wereld van sociale media is voortdurend in ontwikkeling

Zo verschuiven doelgroepen nogal eens en komen er nieuwe mogelijkheden bij. Het is daarom geen gek idee om je beleid of keuzes rondom sociale media regelmatig (zeker eens per jaar) onder de loep te houden. Bereik je nog de mensen die je voor ogen had?

Wie is waar te vinden?

De verschillende sociale media worden door verschillende doelgroepen gebruikt. Jongeren zijn vooral op Snapchat en Instagram te vinden. Op Facebook zijn vooral dertigers, veertigers en ouder te vinden en op Twitter zitten vooral mensen uit bepaalde beroepsgroepen, denk aan opiniemakers en journalisten. Maar ook dit is voortdurend in beweging, zie bovenstaande opmerking.

Waar leent het medium zich het beste voor?

In een communicatieplan heb je als het goed is beschreven wat je wilt bereiken met je communicatie. Daarna kijk je welk of welke sociale media zich hiervoor het beste lenen. Binnen Facebook kun je bijvoorbeeld makkelijk evenementen aanmaken, denk aan een speciale kerkdienst of vrouwenochtend. Twitter is vooral een opiniërend platform rondom de actualiteit waar je slechts een beperkte ruimte hebt voor tekst. Instagram is een beeldend platform waarbij de foto of het beeld centraal staat.

Besef: goede inzet van sociale media kost (veel) tijd

Sociale media heten niet voor niks sociale media. Het is een medium waarbij je in contact treedt met je doelgroep. Wil je dat goed doen, dan kost dit tijd. Want als je iets post op bijv. Facebook, kunnen daar vragen of reacties op komen. Zorg dat je hier (tijdig) op reageert. Ook is regelmaat belangrijk. Wil je dat je sociale media kanalen gaan leven, dan moet er regelmatig iets ‘gebeuren’, dus zorg voor regelmaat in je updates of posts die je plaatst.


Regelmatig posten we verdiepende blogs en praktijkvoorbeelden over dit thema. Houd onze blog in de gaten of meld je aan voor de nieuwsbrief!