app chrch

De app Chrch zorgt voor meer onderlinge verbondenheid (en extra inkomsten)

Een app waar je elkaar als kerkleden snel kunt vinden. Met een prikbord en agendafunctie. Waar je met elkaar kunt chatten. En digitaal aan de collecte kunt geven. Zomaar een paar voorbeelden van wat er allemaal mogelijk is met de app Chrch. De Nieuwe Kerk Utrecht gebruikt de app al  twee jaar en is niet meer weg te denken.

Wil je als kerkleden elkaar digitaal vinden, dan zijn daar natuurlijk mogelijkheden genoeg voor. Denk aan WhatsApp-groepen of communities op Facebook. Toch zitten daar ook nadelen aan, zoals de onduidelijkheid rondom privacy. Een alternatief is de app Chrch, die al door diverse kerken in Nederland wordt gebruikt. 

Elkaar snel kunnen vinden 

De Nieuwe Kerk was een van de eerste kerken die de app chrch ging gebruiken. Zo’n 350 van de 600 kerkgaande leden (die tussen de 20 en 40 jaar oud zijn) heeft inmiddels een account aangemaakt. Ook nog eens meer dan 100 gasten hebben een account. Wekelijks zijn er meer dan 180 unieke gebruikers van de app en maandelijks loggen meer dan 325 mensen in de app.  

Harmen van Doorn is ouderling communicatie van de Nieuwe Kerk. Hij vertelt: ‘De meeste actieve leden van onze kerk wonen verspreid over de hele stad. Het is belangrijk dat we elkaar op een zo makkelijk mogelijke manier kunnen vinden. Vanuit de app kun je daarom meteen een gesprek starten, de mail-app openen om een e-mail te sturen en zelfs een routebeschrijving opvragen.’

Op de hoogte zijn 

Naast het smoelenboek zijn er meer functies die het ‘gemeenteleven’ ondersteunen. Harmen: ‘Er is een prikbord, een agenda, we bieden het kerkblad aan, documenten als het jaarplan met speerpunten en er is informatie te vinden over wat er speelt in de kerk op bestuurlijk vlak. Dit is allemaal op één plek te vinden en zorgt dat betrokken leden snel op de hoogte zijn.’

Ook is de wekelijkse liturgie via de app te vinden. Handig voor de mensen die in de kerk slecht zicht op de beamer hebben en voor iedereen die terug wil vinden welke tekst werd gelezen of welk lied na de preek werd gezongen. Ook handig voor wie te gast is, want de liturgie is te bekijken zónder in te loggen.

Digitale collecte

Een andere handige functie van de app is dat er geld gegeven kan worden aan de collectedoelen van die zondag. De doelen worden voor het hele jaar ingesteld door de diaconie. Een groot verschil is echter dat nu niet op een plek en een moment, maar een hele week lang geld kan worden gegeven. 

Jorie Vos, diaken van de Nieuwe Kerk Utrecht, verwacht dat deze manier van geld inzamelen steeds meer aansluit op hoe mensen gewend zijn om met geld om te gaan. ‘Mensen hebben steeds minder vaak kleingeld bij zich en vergeten sneller in de gezinshectiek van de zondagmorgen geld of collectebonnen mee te nemen. De smartphone wordt door de meeste mensen niet vergeten.’ Mensen kunnen via een iDEAL-betaling hun collectetegoed opwaarderen. Daarna kan van dat tegoed steeds aan de doelen worden gegeven. De gemiddelde collecte-opbrengst met de app op normale zondagen ligt gemiddeld rond de 225 euro per week, door afwisselende samenstellingen van 35 gevers (vaak wordt geld gegeven per gezin). Bij bijzondere collectedoelen is meer dan 1000 euro geen uitzondering. De inkomsten via de app stijgen geleidelijk. 

Beveiliging

De functies van de app zijn alleen te gebruiken als het e-mailadres van het account bekend is bij de Nieuwe Kerk. Daarmee – en uiteraard met de bekende technische SSL-certificaten – is de privacy en beveiliging van de gegevens geborgd. 

Voor elke kerk

De app is ontwikkeld door Peter Arends, lid van de Noorderkerk in Amsterdam. Hij introduceerde de app vanwege dezelfde behoeften die in de Nieuwe Kerk speelden. Het platform waar de Nieuwe Kerk- app en die van de Noorderkerk gebruik maken is Chrch. Arends visie met Chrch is dat het voor elke kerk mogelijk moet zijn om een app te gebruiken. 

Dat lukt, aldus Harmen van de Nieuwe Kerk Utrecht: ‘Onze kerk kan dankzij Chrch op een laagdrempelige manier profiteren van de digitale mogelijkheden.’ Elke kerk kan de app zonder betaling gebruiken. Wel wordt een vrijblijvende donatie gevraagd.


Dit blog is een bewerking van een artikel dat in het voorjaar van 2017 verscheen in ‘Kerk in de stad’, een gezamenlijke uitgave van de christelijke kerken in Utrecht.  

Meer informatie over de app Chrch kun je vinden op: www.chrch.org

2 antwoorden
  1. Bert ten Cate
    Bert ten Cate zegt:

    Bij de GKv Assen-Peelo loopt een pilot (in een vergevorderd stadium) voor de invoering van de Chrch App. Het gaat bij ons met name om de communicatie mogelijkheden (en die zijn er vele) met de digitale geefmogelijkheden als bonus. We hebben het gebruik van de App uitgeprobeerd voor whatsapp achtige communicatie binnen een kring (huisgroep) met positieve ervaringen. De agenda biedt daarnaast bij een goed roosterbeheer ook geweldige mogelijkheden.
    Wat bij ons nog ontbreekt is een communicatie beleid om bij al die diverse communicatiemogelijkheden die we nu gebruiken: website, gemeentemailing rechtstreeks uit de ledenadministratie in Scipio), beamen bij de kerkdiensten, en tweewekelijks kerkblad wat zicht komt op welk medium nu het beste geschikt is voor welke communicatie en zo mogelijk dubbelingen worden vermeden / beperkt.
    Ik ben benieuwd hoe andere kerken communicatie beleid en – uitvoering organisatorisch inbedden, Wat is de rol van kerkenraad / dagelijks bestuur, communicatieteam nodig, centraal rooster / agenda beheer?

    Beantwoorden
  2. Mulder
    Mulder zegt:

    Er zijn ondertussen zo’n 20 kerken die live zijn met de app, danwel in een vergevorderde implementaties zitten. In Nijmegen is de ngk · nijmegen meer dan een jaar live met de chrch app en ook daar zijn de reacties zeer positief. Voor meer achtergronden, lees dit artikel: https://www.onderwegonline.nl/11079-apps-stimuleren-het-gemeenteleven of kijk op https://nijmegen.ngk.nl. Wanneer je meer wilt weten of vragen hebt, stel ze op de chrch community (community.chrch.org).

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *