menustructuur

Lezersvraag: Wat moet er allemaal op een kerkwebsite staan? Tips voor een goede menustructuur!

Welke vragen houden jullie, onze lezers, bezig? Dit keer de vraag: Welke items moet een kerkwebsite minimaal bevatten? En kun je ook teveel informatie op je website hebben staan? 

Een goede vraag, want hoe vaak gaan we niet gewoon maar een website vullen, of passen we een bestaande website hier en daar wat aan. Deze vraag moet je eigenlijk elke keer stellen als je je website evalueert (doe dat zeker eens per jaar!). We geven een paar tips:

Zorg voor een goede menustructuur

Allereerst zoomen we even in op de menustructuur. Je bouwt een website op rondom een menu, want zo bepaal je welke onderwerpen je gaat belichten. Drie tips om dit goed te doen:

  1. Zorg voor maximaal 6 menu-items, maar liever nog wat minder. Let op: Niet elk onderdeel hoeft een eigen menu item te worden. Kies liever voor overkoepelende thema’s (dat worden je menu-items) waar je meerdere onderdelen onder kunt hangen. 
  2. Zorg voor een duidelijke en uitnodigende omschrijving van elk menu-item. Het hoeft niet maar uit een woord te bestaan. Gebruik liever ‘Onze activiteiten’ of ‘Wat doen we’ i.p.v. ‘agenda’. 
  3. Zorg dat je menu altijd zichtbaar is. Zet je menu vast (wordt ook wel ‘sticking’ genoemd), zodat het menu voor je bezoeker altijd zichtbaar blijft, ook al scrollt die over de pagina.

Wat moet je als kerk op je website zetten

Voorkom dat je dit als kerk gaat bedenken (wat willen wij vertellen?), maar probeer je in te leven wat een bezoeker van jou wil weten. Zo voorkom je dat je alleen maar gaat zenden, wat de grootste valkuil blijft in communicatie. 

Opnieuw drie tips:

  1. Wat wil de bezoeker van je weten? Als kerk heb je globaal te maken met twee typen bezoekers: je eigen leden èn toevallige bezoekers. Je eigen leden zullen ws minder vaak je website bezoeken, dus richt je op de ‘toevallige’ bezoeker. 
  2. Een toevallige bezoeker zoekt antwoord op de volgende vragen: Wat bied je aan? Wat maakt jou uniek? Voor wie ben je er? Waarom zou ik blijven hangen op je website? Dus zorg dat je website die vragen kan beantwoorden. Hoe je dit doet:
  3. Geef je website een persoonlijke touch: kies voor aansprekend beeld dat past bij jullie kerk, zodat de bezoeker informatie krijgt over wie jullie zijn (een foto van een kerkgebouw of lege kerkzaal is niet zo persoonlijk!). Laat zien welke activiteiten jullie kerk aanbiedt (zondagse diensten, lezingen, kringen) en zorg ervoor dat jullie kerk makkelijk te vinden is (adres, kaartje met route). En geef bezoekers de mogelijkheid om contact op te nemen, een vraag te stellen, etc. Via een informatieformulier (en zorg dat dit ook snel wordt opgevolgd door iemand die hierop reageert). 

En nu concreet…

Ja, ik snap dat dit nog steeds niet helemaal een antwoord is op de bovenstaande vraag. Dat komt omdat elke kerk anders is. Dus een blauwdruk is lastig te geven. Wel kun je eens kijken naar hoe de volgende kerken dit hebben aangepakt. Ga niet domweg kopiëren, maar doe inspiratie op voor wat past bij jouw kerk. Veel succes!

Baptistengemeente: https://www.opdoortocht.nl

Nederlands Gereformeerde Kerk: https://nijmegen.ngk.nl

PKN: https://nk-utrecht.nl

Heb je zelf nog andere tips, laat ze hieronder weten!

Photo by Hal Gatewood on Unsplash

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *