content

Lezersvraag: Hoe zorg ik voor interessante content op onze kerkwebsite?

Aan het begin van het nieuwe jaar gaan we in op een lezersvraag die gaat over een bekend probleem: ‘Hoe zorg ik voor interessante content op onze kerkwebsite?’

Natuurlijk wil iedereen graag een frisse en actuele kerkwebsite. Maar dat is niet altijd eenvoudig, omdat de ervaring soms is ‘dat je moet trekken en duwen om überhaupt input voor content te krijgen.’ 

Er zijn verschillende manieren om te zorgen voor een regelmatige stroom van nieuws. Want dat is namelijk de sleutel ‘regelmaat’. Je hebt er niet zoveel aan als je rond een bepaalde activiteit ineens heel veel nieuws post, maar het vervolgens weer wekenlang stil is op je site. Eigenlijk zijn dat twee verschillende vragen: 1. Hoe zorg je voor interessante content? 2. Hoe zorg je voor regelmatige plaatsing?

Interessante content

Om te bepalen wat interessante content is, moet je je verplaatsen in de bezoekers van je website. Het is handig als je af en toe even ‘achter de schermen’ kijkt naar wie jullie kerkwebsite bezoeken, en waar ze dan vooral naar zoeken. Een handig hulpmiddel om hiervoor te gebruiken, is Google Analytics (je leest er hier meer over).

Als het gros van de bezoekers bestaat uit je eigen kerkleden, dan kun je ervan uitgaan dat zij andere zaken interessant vinden, dan ‘gewone’ bezoekers. Grofweg kun je stellen dat je kerkleden vooral geïnteresseerd zijn in activiteiten van je kerk, zoals zondagsdiensten, cursussen en contact tussen leden onderling (bijv. Aandacht voor zieken in de kerk). Dit laatste is gezien de privacy iets dat je kunt delen achter een beveiligde ledenportaal of op een eigen besloten Facebookpagina. 

Maar hoe verlevendig je nu die vaste onderdelen van ‘zondagsdiensten’ en ‘cursussen’? Alleen een agendafunctie op je website is ook zo karig. Een van de manieren om je website te verlevendigen is door regelmatig blogs te plaatsen. Tips voor hoe je dit aanpakt en wie je hiervoor vraagt, vind je hier.

Werk niet als eenling, maar als team

Een ander probleem bij het beheren en actueel houden van een kerkwebsite is dat het vaak een taak is die ligt bij een of hooguit twee personen. Probeer de draagkracht te vergroten door meer mensen bij de website te betrekken. Stel je hebt taken verdeeld: iemand is verantwoordelijk voor de nieuwsbrief, een ander voor mediacontacten, etc. Probeer dan te werken onder een gezamenlijke ‘communicatie paraplu’. 

De eindverantwoordelijkheid ligt dan misschien nog steeds bij een of twee personen, maar de betrokkenheid ligt bij een bredere groep. Door regelmatig in deze bredere samenstelling met elkaar te overleggen, blijf je van elkaar op de hoogte wat er speelt wat je meteen weer input geeft voor je website. Bovendien gaan meer mensen het belang inzien van een goede inzet van communicatiemiddelen voor de kerk en zullen hierdoor actiever willen meedenken.

Regelmatige plaatsing

Tot slot nog dit over het zorgen van regelmatige input. Door hier zo’n twee keer per jaar een plannetje voor te maken, aan de hand van een contentkalender (lees hier hoe je dit doet) dwing je jezelf vooraf ideeën te bedenken. Hierdoor ga je minder adhoc te werk en kun je langer van te voren mensen vragen voor bijv. het schrijven van een blog. 

Bonustip:

kijk vooral ook eens naar sites van andere kerken. Hoe pakken zij dit aan? Over welke onderwerpen schrijven zij? Goede ideeën zijn er om gekopieerd te worden 🙂

Heb je tips voor onze lezers die hierboven niet staan? Laat het dan weten via een reactie hieronder of via onze Facebookpagina.

Photo by John Schnobrich on Unsplash

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *