Communicatieplan helpt kerken bij een goede presentatie
Het is goed als kerken hun presentatie naar binnen en buiten toe goed op orde hebben. Een communicatieplan helpt daarbij.
Een communicatieplan hoeft allerminst een dik en ingewikkeld plan te zijn. Een paar A4’tjes is voldoende. Met zo’n plan kun je als kerk gestructureerd over communicatie nadenken zodat je met een duidelijk doel je communicatieactiviteiten organiseert en inzet.
Wat staat er in een communicatieplan?
In zijn boek ‘Gids voor online communicatie in de kerk’ schrijft Eric van den Berg het volgende over een communicatieplan voor kerken: ‘Een communicatieplan geeft op algemeen niveau richtlijnen weer hoe het bestaansrecht, de spiritualiteit en de activiteiten van een christelijke gemeenschap kunnen worden gecommuniceerd naar de verschillende doelgroepen (zoals bestuur, gemeenteleden, andere kerken, directe omgeving en samenleving). Het plan is een vertaalslag van het beleid naar de praktijk.’
Dit zijn vaste onderdelen van een communicatieplan:
- De missie van de kerk, vertaald in een kernboodschap
- Doelgroepen, binnen en buiten de kerk
- Doelstellingen
- Communicatiemiddelen die de kerk inzet
- Wie doet wat en wanneer?
- Kosten/begroting
De aanpak van het communicatieplan
Het opstellen van een communicatieplan vraagt de nodige deskundigheid, zo is het simpelweg. Betrek er daarom, als het kan, minstens een of twee kerkleden met verstand van communicatie bij. Zorg er ook voor dat de kerkenraad achter het initiatief staat.
Hieronder vind je een kort en praktisch filmpje over de aanpak van een communicatieplan:
Regelmatig vind je op kerkzijnonline inspirerende voorbeelden hoe kerken bezig zijn met online communicatie. Geen blog missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.