inspiratieavonden

Uitkomst enquête inspiratieavonden: 93% wil graag een vervolg

Afgelopen 2 maanden organiseerde Kerk-zijn online voor de 2e keer een serie bijeenkomsten over hoe kerken hun online zichtbaarheid kunnen verbeteren en vergroten.

Een kleine 150 deelnemers, afkomstig uit diverse kerkgenootschappen, bezochten één van de avonden. In dit blog geven we een inkijkje in hun ervaringen van de inspiratieavonden.

Eric en workshopleiders

Gastspreker en workshopleiders van Kerk-zijn online 2016 (v.l.n.r.): ds. Lennart Aangeenbrug, Eric van den Berg, Christian Harwig en Gerald Werkman.

Evaluatie uitkomsten

Alle deelnemers konden na de inspiratieavond een online evaluatie invullen. Zo’n 35 procent van de mensen deed dit ook.

  1. 93% van de respondenten wil dat Kerk-zijn online in de toekomst opnieuw bijeenkomsten organiseert.

2. Als eindcijfer gaven de respondenten de avonden een 7,5, waarbij gekeken werd naar inhoud, locatie, presentatie en communicatie.

‘Bij mezelf en bij andere deelnemers proefde ik een sterke behoefte aan meer onderling contact over het gebruik van online media door kerken. Daar kun je met jullie online community goed op inspelen.’

3. Gastspreker tijdens de avonden was online (kerkelijk) specialist Eric van den Berg. Zijn lezing (hier vind je de sheets die hij gebruikte) waardeerden de deelnemers met een kleine 7,5.

‘De lezing van Eric was grappig, inspirerend en had een inhoud om nog eens over na denken.’

4. De workshops na de pauze werden alle goed gewaardeerd. Regelmatig gaven de deelnemers wel aan het niveauverschil qua kennis en ervaring wat onhandig te vinden.

‘Bij onze workshop was het verschil in kennis over het bouwen van een website groot. Er zaten professionals in de groep maar ook mensen die (nog) volkomen onwetend waren. Wellicht dat de groep in de toekomst ingedeeld kan worden qua kennisniveau.’

5. Veel respondenten reageerden op de vraag naar tips en adviezen voor Kerk-zijn online. Een paar keer opperde iemand de tip met een ‘serviceloket’ te komen: voor alle vragen over kerken op internet en sociale media.

‘Ik wil dit graag meegeven: Facebook is een groot, log en commercieel platform. Ik merk dat veel gemeenteleden geen Facebook-account willen hebben. Is het mogelijk om een niet-commercieel (misschien wel christelijk) platform in het leven te roepen, waar mensen eerder geneigd zijn om zich bij aan te sluiten?’

Deze week verschijnt onze nieuwsbrief met meer interessante informatie over Kerk-zijn online. Al abonnee? Meld je hier aan.