good practice

Gastblog good practice: Hervormd Hagestein- Hoef en Haag

Regelmatig laten we in een gastblog een kerk aan het woord die actief is op internet. Dit keer de webmaster van Hervormd Hagestein – Hoef en Haag, Adriaan Noteboom.

De gemeente Hagestein is een kleine traditionele dorpsgemeente. De kerk is het enige kerkgebouw in Hagestein. Sinds 1 maart 2018 is het nieuwe dorp ‘’Hoef en Haag’’ aan onze gemeente toegevoegd. Dit zal het karakter van onze gemeente wel iets wijzigen.

Omdat we de enige kerk in Hagestein zijn voelen we verantwoordelijkheid voor alle inwoners van Hagestein (en nu ook Hoef en Haag) en dat uit zich in samenwerking met bijvoorbeeld de muziekvereniging met kerst en de oranje vereniging met diverse evenementen.

Hoe kom je tot een goede opzet?

Bij het opzetten van de website hebben we goed nagedacht over de doelgroep(en). Onze site is opgezet voor gemeenteleden, dorpsbewoners en eventuele toekomstige dorpsbewoners. Gemeenteleden en dorpsbewoners kunnen actuele informatie vinden over toekomstige activiteiten en kunnen terugblikken op die activiteiten. Toekomstige bewoners kunnen iets vinden over de inhoud van ons geloof en het karakter van onze gemeente.

Het is belangrijk dit helder te hebben, voordat je een functionele site en (menu)structuur kan ontwerpen. Wij hebben dus goed nagedacht over onze doelgroep en daarnaast hebben we andere (kerk)sites bezocht om te bepalen wat we logisch vinden.

Verder hebben we veel aandacht en tijd besteed aan het actueel houden van de site. Het moet een vanzelfsprekendheid worden voor degenen die een activiteit organiseren, om dat door te geven aan de redactie. Dit is eigenlijk het belangrijkste voor een goede site en ook een blijvend punt van aandacht. Omdat we een kleine gemeente zijn, werkt dat redelijk goed.

Samenstelling van de redactie

De redactie van onze website is een divers gezelschap van mensen die (vanuit hobby) verstand hebben van grafisch design, taal en techniek. Een valkuil is om een website op te laten zetten door een enthousiaste techneut, of één enthousiaste vormgever. Dan blijft het meestal niet actueel. Er zijn meerdere disciplines nodig die elkaar versterken.

Onze redactie bestaat ook uit mensen die niets van websites weten, maar die wel iedere week de agenda bijwerken, het kerkblad op de site plaatsen of een artikel plaatsen, opsturen of redigeren. De redactie bestaat uit 5 leden met allen hun eigen verantwoordelijkheid, maar met meerdere personen die actuele berichten kunnen plaatsen.

Hoe technisch moet je zijn?

Omdat we ook wat technische kennis in huis hebben, hebben we de site zelf opgezet met het CMS Joomla. Een content management systeem is handig, omdat je dan geen verstand hoeft te hebben van bijvoorbeeld programmeren, terwijl je wel een website kunt ontwerpen en bijhouden. Over Joomla is veel te vinden op internet, bekijk ook eens instructiefilmpjes op youtube.

We hosten de site niet zelf. Dat betekent dat we niet zelf een server hebben.  Tegenwoordig hoef je niet veel technische kennis nodig te hebben, omdat de hostingprovider feitelijk de installatie van bijvoorbeeld Joomla doet. Tegelijkertijd moet het ook niet onderschat worden. Ook een vormgever moet al snel iets weten van de techniek erachter, dus een gebruikersvriendelijk CMS is heel belangrijk.

Zorg voor eenduidige informatie

Verder is het van groot belang dat informatie maar op een plaats wordt bijgehouden. Onze site leest bijvoorbeeld de agenda van ‘het reformatorisch dagblad’ uit voor de preekbeurten. De scriba weet eigenlijk niet eens dat hij met het updaten van de site van het dagblad, ook onze site bijwerkt.

Dit geldt ook voor de agenda. Dit is een google agenda die door de site wordt gebruikt. Daardoor kan iemand die geen verstand van techniek heeft, de agenda actueel houden. Deze basis van eenduidige informatie is dus erg belangrijk. Ook voor de mensen die de informatie lezen.

Nog wat tips voor het zelf opzetten van een site

– Denk goed na over de menu indeling. Wat wil je dat mensen vinden, zowel ‘eigen’  gemeenteleden als gasten?
– Een website is anders dan een gemeentegids. ‘Kopieer en plak’ dus geen hele lappen tekst op je website.
– Denk na over de aanspreekvorm ‘jij’ of ‘ u’? Of beide?
– Bedenk hoe je om wilt gaan met contactgegevens. Wees je er van bewust dat je hier toestemming voor nodig hebt (ook met het oog op de nieuwe Algemeen Verordening op Gegevensbescherming (AVG).
– Plaats op de homepage een paar wisselende afbeeldingen. Daardoor oogt je website actueel.
– Kies voor een responsive design, dat maakt je website ook geschikt voor mobiele gebruikers.
Informeer vrijwilligers in de kerk over de mogelijkheden van de website en zorg dat zij geregeld informatie aandragen. Dat maakt bijhouden van de website eenvoudiger.
– Houd je site ‘automatisch’ actueel door gebruik te maken van het feit dat je de publicatiedatum van artikelen kunt instellen. Als een evenement voorbij is, heeft het geen zin en staat het slordig om een uitnodiging op de site te laten staan.


Deze blog is geschreven door Adriaan Noteboom. Nieuwsgierig geworden naar de site van deze kerk? Bekijk ‘m hier!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *