Gastblog: Evangelisatie via internet, kan dat wel?
Het is een belangrijke vraag waar ook menige kerk mee worstelt: Is evangelisatie via internet mogelijk? En zo ja, hoe doe je dat? We vroegen het aan Martien van den Helder, teamleider van ikzoekgod.nl (onderdeel van stichting Agape).
Evangeliseren via internet? Ja, dat is zeker mogelijk! Maar er zijn natuurlijk wel een aantal aandachtspunten die je voor ogen moet houden als je online wilt evangeliseren. Ikzelf spreek liever over het brengen van goed nieuws, dan over evangeliseren. Daarmee tip ik gelijk al een eerste aandachtspunt aan en dat is dat je moet aansluiten bij de leefwereld van de mensen die je wilt bereiken. De mensheid is nu eenmaal niet onder te verdelen in christenen en nog-niet-christenen.
Verschillende vragen, verschillende antwoorden
Als we om ons heen kijken, dan zien we enorm veel nood bij mensen. Zowel bij christenen als nog-niet-christenen. Allerlei thema’s en vragen waar mensen mee rondlopen: depressie, relatieproblemen, geen werk, financiële problemen, gezondheidsproblemen, zelfdoding, euthanasie, eenzaamheid, en noem maar op. Deze mensen gaan op zoek naar een oplossing voor hun probleem en dat doen ze veelal via internet. Het zal duidelijk zijn dat al deze mensen verschillende vragen hebben en dus ook verschillende ‘antwoorden’ nodig hebben.
Niet gelijk over God beginnen, maar eerst luisteren
Het eerste belangrijke is om naast iemand te gaan staan en te luisteren. Pas als je weet wat er aan de hand is, kun je iets zinnigs zeggen. Dan is het vaak zo dat we niet gelijk met God moeten beginnen. Het is nu eenmaal niet zo dat als mensen in God gaan geloven, dat dan hun problemen gelijk opgelost zijn. Je zult ook vaak tot de ontdekking komen (helaas) dat mensen beschadigd zijn door een kerk of christenen. Die ervaring koppelen ze dan gelijk ook aan God.
Gewoon Nederlands
Een ander aandachtspunt is dat we gewoon Nederlands moeten praten (schrijven). Wij kunnen nogal eens bezig zijn met vaktermen (lees christelijke taal) die de ander gewoon niet begrijpt. Dat vergt oefening, maar is zeker te leren.
Vraaggestuurd coachen
Als je dan online met mensen in gesprek komt en ze stellen vragen, of ze komen met hun nood, ga dan niet gelijk antwoorden geven, of uitspraken doen als ‘ik begrijp wat je zegt’ of ‘ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt’. Dat kunnen we helemaal niet. En direct uitleg geven zonder eerst te luisteren werkt ook niet. Daarom hanteren wij de methode van vraaggestuurd coachen. Dat is luisteren, vragen stellen, opnieuw luisteren (zo vaak als nodig is) en dan kunnen we pas proberen iets uit te leggen.
Laat mensen zelf ontdekken
Leg uit op een manier die mensen stimuleert om zelf dingen te gaan ontdekken. Dus laat ze zelf iets lezen of opzoeken. Als je een bijbeltekst wilt gebruiken, vertel dan waar ze het kunnen vinden. Ga niet de hele bijbeltekst uitschrijven, maar geef een link naar een online bijbel, en stel er een vraag bij wat zij ervan vinden. Als je de tekstverwijzing geeft doe dat niet op ‘onze’ manier (Joh. 3:16-18), maar schrijf het volledig uit: Johannes hoofdstuk 3 en dan de regels 16 tot en met 18.
Hoe maak je een toegankelijke website?
Als je als kerk een website maakt dan is het moeilijk om die voor verschillende doelgroepen te maken. Wil je de website toegankelijk laten zijn voor mensen die op zoek zijn, dan betekent het dat je rekening moet houden met het taalgebruik. ‘Christelijke taal’ wordt vaak niet goed begrepen, dus gebruik gewoon Nederlands.
Relevante informatie
Een tweede aandachtspunt is dat op de homepage de relevante informatie zichtbaar moet zijn die een zoeker kan helpen. Deze informatie moet dan niet achter knoppen of links verborgen zitten:
- Het adres waar de samenkomsten zijn
- Het tijdstip van de samenkomst(en)
- Een routebeschrijving naar het gebouw, zowel voor auto als openbaar vervoer
- Het contactadres met e-mail en telefoonnummer
Maak het niet mooier dan het is
Daarnaast kan er op de website kort iets worden verteld over de gemeente. Wees daarin eerlijk en maak het niet mooier dan de werkelijkheid is. Ook een activiteitenkalender, een mogelijkheid om preken na te luisteren (niet de hele samenkomsten dus) en een link om elke zondag live mee te kunnen luisteren, zijn een must.
Een dynamische website
Wil je bezoekers op de website krijgen, dan moet de website dynamisch zijn. Dat wil zeggen: er moet geregeld nieuwe content geplaatst worden, zoals bijvoorbeeld een blog. Daarnaast is SEO (zoekmachine optimalisatie) ook heel belangrijk. Een statische website is voor Google niet interessant en zal nooit hoog in de ranking komen. Je kunt de website dan alleen bekend maken door publicaties in kranten, wijkbladen en mondeling doorgeven.
Er is nog veel meer te zeggen dan de ruimte in deze blog. Maar hopelijk zijn deze tips al nuttig om aan de slag te gaan.
Dit blog is geschreven door Martien van den Helder, Teamleider van IkzoekGod.nl, onderdeel van Stichting Agapè.
Regelmatig vind je op kerkzijnonline inspirerende voorbeelden hoe kerken bezig zijn met online communicatie. Geen blog missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.