contentkalender

Hoe maak je een contentkalender voor je kerkelijke website en social media?

Heeft jullie kerk een goede website en Facebookpagina? Prachtig! Dan heb je alvast een mooie eerste stap gezet! Maar hoe houd je je website actueel en levendig? Een contentkalender kan hierbij helpen.

Als je je website en sociale media niet actief bijhoudt en regelmatig nieuwe content plaatst, dan wordt het al snel een stille boel. Bezoekers komen namelijk alleen terug als ze nieuwe informatie en/of inspiratie vinden. Hoe zorg je ervoor dat je website en social media kanalen levend blijven, ook al ben je beperkt in je tijd? 

Toe aan een nieuwe website, maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees dit blog

Een contentkalender maken

Wat vaak gebeurt als er eenmaal een website en Facebookpagina is, is dat er slechts af en toe een berichtje verschijnt als iemand er toevallig aan denkt. Natuurlijk kun je ad hoc eens een berichtje plaatsen. Het risico van ad hoc berichten posten is alleen wel dat het dan ook tijden heel stil kan zijn op je site of FB-pagina.

Het kan ook anders. Door vooraf alvast na te denken over de berichten die je op de website gaat plaatsen. Dat doe je door middel van een contentkalender. Een contentkalender is een kalender waarop je invult: wanneer je een bericht (of foto of blog) online zet, op welk kanaal je dat bericht zet (website of social media), waar het bericht over gaat en wie het bericht schrijft en post. We leggen stapsgewijs uit hoe dit werkt:

  1. Maak een realistische inschatting hoeveel berichten je wilt en kunt plaatsen per week of maand. Het bijhouden van een website en sociale media kanalen kost nu eenmaal tijd. Vergis je daar niet in. 
  2. Een goed moment om een contentkalender te maken, is het begin van het nieuwe kerkseizoen. Je weet dan (globaal) welke activiteiten er gepland staan, zoals een gemeenteweekend, speciale zondagen of doelen waarvoor gecollecteerd wordt. Je kunt de kalender voor het hele seizoen inplannen, maar uiteraard blijf je gedurende het jaar onderwerpen toevoegen (en/of wijzigen) aan de hand van de ontwikkelingen. Het is geen statische kalender, maar een flexibel hulpmiddel.
  3. Een handige plek om de contentkalender op te slaan en te delen is de agendafunctie van Google Drive. De agenda kun je delen met de andere mensen uit de kerk die betrokken zijn bij communicatie/webbeheer.
  4. Hoe concreter hoe beter. Dus niet: ergens in week xxx schrijft ? iets over de kinderwerk. Maar: op [datum] schrijft [naam] blog van max. 350 woorden over de nieuwe zondagschoolmethode. Zo weet iedereen wat de bedoeling is, en wordt de taak ook makkelijker opgepakt.
  5. Wees efficiënt met je informatie. In vaktermen noemen ze het ook wel ‘recyclen van content’. Het betekent gewoon: gebruik je berichten (in aangepaste vorm) opnieuw en op verschillende plekken. Dat kost minder tijd, je bereikt meer mensen en ze onthouden het beter. Dus als je een gemeenteweekend hebt, kondig je dit natuurlijk op je website aan. Maar doe dit ook op Facebook en dit herhaal je verschillende keren (kort de tekst in, of pas hem iets aan als je het opnieuw plaatst). Als je naast praktische informatie ook een blog met inspiratie of geloofsoverdracht bijhoudt op je website, dan kun je die gerust na een paar maanden herhalen. Ook leuk: een mooie zin of gedachte filteren uit een blog of preek en deze met een mooie foto plaatsen op Instagram.

Een contentkalender is dus eigenlijk niks meer dan een agenda waarin je plant welke berichten je op je website en andere sociale kanalen plaatst. Het kost even tijd om die agenda te vullen, maar je hebt er daarna een heel seizoen plezier van. Doordat je regelmatig en met een idee erachter berichten post, gaat de kwaliteit van je website en sociale kanalen omhoog. En dat betekent weer: meer (terugkerende) bezoekers!


Regelmatig vind je op kerkzijnonline inspirerende voorbeelden hoe kerken bezig zijn met online communicatie. Geen blog missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.