link

Lezersvraag: wat is de link tussen je website en je sociale media? Hoe verbind je ze met elkaar?

Een goede website bijhouden kost veel tijd. Als je daarnaast als kerk ook nog actief bent op sociale media, kun je je afvragen of je geen dubbel werk doet. Wat is eigenlijk de link tussen die twee en hoe verbind je ze goed met elkaar?

Waarom investeren in je website zinvol blijft

Als je kijkt naar de wereld van sociale media dan valt op dat hier veel beweging in zit. Sociale media die op een bepaald moment populair zijn, kunnen een paar maanden later ‘uit’ zijn. Of je ziet dat een bepaalde groep massaal een medium de rug toekeert (zoals met Facebook is gebeurd). Een website is sinds de opkomst van het wereldwijde web een constante factor gebleven. Natuurlijk zijn er ook ontwikkelingen en veranderingen, maar het loont nog altijd om te investeren in een goede en vindbare website!

Hebben website en sociale media zelfde doel?

Ja, het doel van je website en je sociale media is in de basis hetzelfde: namelijk je volgers informeren en betrekken bij wat je doet en wie je bent als kerk. Toch zijn er ook wel degelijk verschillen. Denk maar aan hoe je je zelf online gedraagt. Een website zoek je vaak gericht op, omdat je met een specifieke vraag zit en omdat je de weg naar die website kent. Daarbij is een website wat minder dynamisch. Je vindt er een ‘vaste basis’ aan informatie die geregeld aangevuld en ververst wordt, met bijv. blogs of activiteiten voor de agenda. Sociale media berichten komen vaak meer toevalligerwijs bij de lezer terecht. Je scrollt over een tijdlijn van Facebook of door je twitterfeed. Je klikt verder op dat wat je aandacht trekt. Soms linkt dit door naar een website, maar lang niet altijd. Sociale media zijn ook veel vluchtiger en zitten meer op de actualiteit.

Wat betekent dit voor mijn kerkwebsite en sociale media?

Je kunt uit bovenstaande paragraaf concluderen dat je niet 1 op 1 dezelfde content op je website en sociale media zet. Je website bevat een aantal vaste onderdelen en heeft grofweg vooral een informatieve functie. Denk aan belangrijke onderdelen als contactgegevens en agenda. Je sociale media hebben – de naam zegt het al – vooral een sociale, verbindende functie en zitten dichter op de actualiteit. Je kunt via sociale media bijvoorbeeld mooie inspirerende quotes in beeld delen uit een zondagse preek (gebruik hier bijv. Canva voor), of relevante nieuwsitems die jouw kerk raken delen (bijvoorbeeld input voor de 40dagentijd). 

Vijf tips voor een goede integratie van website en sociale media

  1. Een voor de hand liggende tip is om te zorgen voor goede deelknoppen, volgicoontjes en links op je website, zoals wij hieronder het artikel ook hebben staan. Maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk om je te volgen en om artikelen te delen.
  2. Zorg dat de uitstraling van je website en je sociale mediakanalen eenduidig en herkenbaar is, dus zorg dat beide media qua naamgeving, huisstijl, beeld, fotografie, logo goed op elkaar zijn afgestemd. 
  3. Zorg voor actuele content op je website die je weer deelt op je sociale media. Blogs zijn hiervoor heel geschikt: zorg dat je deze via je sociale media onder de aandacht brengt bij je lezers en link naar je website.
  4. Zie 3, om te zorgen dat je sociale media posts ook goed gelezen worden, zorg ervoor dat je altijd een afbeelding bij je bericht plaatst en maak een korte kernachtige omschrijving die nieuwsgierig maakt om verder te lezen.
  5. Is je website vrij ‘statisch’ en ben je als kerk juist heel actief op Twitter? Dan kun je overwegen de Twitterfeed op je website te laten zien. Zo zorg je zonder veel moeite dat je website dynamischer oogt.

Heb jij andere tips of adviezen hoe je hier als kerk mee aan de slag gaat? Laat het hieronder weten!