Welke sociale media kies je als kerk?
Heel veel kerkmensen gebruiken sociale media, vaak zelfs meerdere. Daarom is het slim om als kerk sociale media te gebruiken in je communicatie met gemeenteleden.
tip: ‘Voor contact met jongeren blijf ik als predikant op Instagram’
Maar welke sociale media zet je in, het zijn er namelijk zo veel? Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn, YouTube, Vine etc. Welke zijn geschikt om te gebruiken als kerk?
Wie wil je bereiken?
Een basisadvies dat overal terug te vinden is, is om vooraf doelgroep en doelen te bepalen: wie wil je als kerk bereiken met sociale media en waarom? En welk sociaal medium wordt veel gebruikt door de doelgroep? Onderstaand schema geeft je alvast een beetje inzicht:

Gebruik van sociale media in 2017 in Nederland (bron: Marketingfacts)
Denk goed na over je keuze
Dominee Wim de Bruin schreef eerder voor Kerk-zijn online een blogserie over het effectief gebruik van sociale media door predikanten. Welk sociaal medium je inzet om je doel te gebruiken, vraagt bewuste doordenking, meent hij. Is dit ‘voorwerk’ in orde, dan heb je als kerk en/of predikant al een flinke slag gemaakt in het succesvol inzetten van sociale media.
tip: ‘Voor contact met jongeren blijf ik als predikant op Instagram’
Stel dat je als kerk actief bent op Facebook, Twitter en Instagram (kijk trouwens eens hoe aantrekkelijk deze gemeente het aanpakt op Instagram). Wie zorgt ervoor dat er regelmatig posts geplaatst worden en reageert op comments?
Afspraken maken
Het is belangrijk dat je binnen de kerk de volgende zaken duidelijk afspreekt:
- Beheer: Wie beheert welk sociaal medium? (stel altijd minstens 2 beheerders aan).
- Hoofddoel: Wat is het hoofddoel van elk sociaal medium? Pas daar de content op aan.
- Webcare: Hoe ga je om met mogelijke (gevoelige) discussies via sociale media? Laat je dat gebeuren, grijp je op den duur in of sta je dat niet toe?
- Eindverantwoordelijk: Wie is eindverantwoordelijk voor alle communicatie via sociale media? De predikant, iemand uit de kerkenraad, de coördinator van het communicatieteam?
Tot slot: zet liever 1 medium heel goed in dan 5 onvoldoende!
Lees hier meer informatieve blogs over sociale media of meld je aan voor onze nieuwsbrief.